Jaaroverzicht 2015

Dit jaaroverzicht gaat eerst in op een aantal zaken die de vereniging zelf betreffen.
Aan het slot komen meer inhoudelijke zaken aan de orde waaraan het bestuur veel aandacht heeft moeten besteden, met name de herstructurering van het terrein en de slecht onderbouwde verhoging van de parkservicebijdrage.

Bestuurszaken
Vlak na de jaarvergadering in 2015 en de herverkiezing van de voorzitter Jaap van der Linden, werd duidelijk dat onze voorzitter zodanig met zijn gezondheid kampt, dat hij zich genoodzaakt voelde om zijn functie neer te leggen. We betreuren dat natuurlijk ten zeerste en hebben hem als adviseur bij ons bestuur betrokken gehouden.
Reyer Brons deed al veel voor de vereniging en is als interim voorzitter door het bestuur aangesteld.
Huidige samenstelling:
Reyer Brons (interim voorzitter) (360)
Marinka Vermeer (secr./penningm.) (332)
Overige leden:
Bea Boogaard (168),
Annelies Brons (360),
Peter Claassen (231),
Hans Kooijman (166),
Wim van Zanten (37).
Er zijn vijf bestuursvergaderingen belegd, er is regelmatig vooroverleg gepleegd en is er veelvuldig mail en telefonisch contact geweest tussen de bestuursleden onderling.

N.a.v. de perikelen rond de verhoging van de parkservicebijdrage (PSB) die eind 2014 onverwacht aan sommigen werd opgelegd, werd door het bestuur de deskundige hulp van een juridisch adviseur mr. Bart Groenenberg ingeroepen. Toen bleek dat er mogelijke juridische procedures zouden volgen is mr. T. van Veen, advocaat, ingeschakeld.
Met mr. Van Veen is nauw contact onderhouden, zowel per mail, telefonisch als ook via verschillende overleggen (5) op zijn kantoor.
Met andere ‘bewonersverenigingen’ van Topparken (die ook met een vergelijkbare verhoging van de PSB geconfronteerd werden) is contact gelegd. Het bestuur heeft ontmoetingen gehad met vertegenwoordigers van de verenigingen bij het Bospark, het Esmeer, de Woudhoeve, de Noordwijkse Duinen, Parc de Soleil en de IJsselhoeve.
Bij de Woudhoeve was het bestuur vertegenwoordigd bij een bijeenkomst met ruim 100 bezwaarmakers tegen de verhoogde PSB aldaar.

Communicatie naar de leden
De start in 2014 van communicatie via mail en website en niet per post is doorgezet in 2015.
In 2015 zijn tussen de 15 à 20 mails met informatie naar de leden gegaan.
Ook is 16 keer een update op de website geplaatst
Er zijn nu nog maar 3 leden niet bereikbaar per e-mail, deze worden zoveel mogelijk door een bestuurslid  bijgepraat.
Voor de jaarvergadering van 2016 is afgezien van de productie van een papieren boekje met de stukken, deze zijn per e-mal verzonden (plus 3 maal per post of koerier)

Ledenvergaderingen
Door de perikelen rond de verhoging van de parkservicebijdrage (PSB) werd er een extra vergadering belegd op 7 maart, bezocht door 85 personen en vertegenwoordigers van andere Topparken.
De Algemene Vergadering werd gehouden op 4 april 2015, bezocht door 89 leden.

Ledenaantal
Het ledental is afgelopen jaar behoorlijk gestegen. In het begin van jaar was er een vertrek van diverse leden na de herstructurering van het terrein, maar vooral de perikelen rond de PSB hebben een duidelijke groei veroorzaakt.

Aantal leden per 31 december:
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
  119   109   113   116   119   116   144
Als gevolg van vertrek door de voortgaande herinrichting van het terrein neemt het aantal leden begin 2016 weer iets af. Ook zijn enkele leden overleden.
Van degenen die recent een kavel hebben gekocht mede met het doel een hoog rendement uit verhuur te halen, zijn slechts enkelen lid van de VVKS geworden.

Overleg met de directie.
 Bij de oprichting van onze vereniging in 2002 werd afgesproken dat er één à twee keer per jaar een overleg zou plaatsvinden tussen (een vertegenwoordiging van) het bestuur en de directie van Topparken. Sinds de heer Wilko Becker daar de scepter zwaait gaat dat wat moeizamer.
Over alle veranderingen op het park volgt zelden een mededeling, de communicatie van de directie richting gasten is bijna nihil.

Naar aanleiding van de PSB problematiek is er op 9 februari een overleg geweest met als doel inzicht te krijgen in de berekening van de PSB.
Gezien het feit dat deze zaak nu via juridisch steekspel verder wordt gevoerd, is in 2015 afgezien van mondeling overleg.
In plaats daarvan is er een mail verzonden met een aantal punten waar aandacht voor gevraagd werd:
·           Overvolle glas-, plastic- en papierbakken. Ze worden wekelijks geleegd, maar men gaat er in de zomer meer aandacht aan geven.
·           Wegdek oprijlaan is slecht. Wordt door Rinus regelmatig gerepareerd is het antwoord.
·           Verzoek gedaan om spiegel bij kruising Immenweg / Lunterse Bosweg. Topparken zou hier een aanvraag bij de gemeente voor indienen.  Nog steeds niets hiervan vernomen.
·           Bouwactiviteiten. Vorig jaar al langdurig besproken. Er is beloofd om de overlast tot het minimum te beperken en in de zomerperiode zou er niet gebouwd worden. Deze belofte werd gebroken, maar na diverse klachten  zijn de werkzaamheden tijdens de echte zomerperiode toch gestopt.
Het bestuur zoekt wel contact met het dagelijks beheer van de Scheleberg/Topparken als er incidentele zaken worden gemeld.
Een duidelijk voorbeeld hiervan is ‘het gedoe’ rond de permanente bewoning waar een klein aantal Schelebergers mee te maken heeft. De VVKS speelt geen rol in deze zaken tussen de betreffende bewoners en de gemeente, maar draagt wel bij aan onderlinge informatie-uitwisseling.
Toen Topparken strenger wilde zijn dan de gemeente betreffende de ‘oplossingstermijn’, is de VVKS in de bres gesprongen en daar heeft Topparken positief op gereageerd.
Aan de leden is inmiddels verzocht alle problemen die men per e-mail meldt bij de Scheleberg/Topparken, in kopie aan het bestuur te melden. Als een bepaald probleem herhaald opduikt, kan het bestuur (gedocumenteerd) in actie komen.

Veranderingen op het terrein
De aanblik van De Scheleberg is in 2015 ingrijpend veranderd.
Eind 2014, begin 2015 werden verschillende mensen die rond het noordelijke kampeerterrein een stacaravan hadden, opgeschrikt met de mededeling dat zij daar weg moesten.
Een nieuwe plek werd aangewezen en bij ontevredenheid over de nieuwe plek kon men uitwijken naar het ’t Gelloo of het Bospark. Het bestuur heeft in sommige gevallen met succes bemiddeld. Ook een chalet is (hoog door de lucht…) verplaatst.

De eerst maanden van 2015 vond een enorme kaalslag plaats in het midden van het terrein.
Dit alles heeft uiteindelijk geresulteerd in een heel nieuw aangelegd terrein met vijvers en nieuwe zogenaamde modules die aangeprezen worden als een fantastische investering. Nog niet alle plaatsen zijn opgevuld, het wachten is op nieuwe kopers/investeerders.
Ook in het oostelijke voorbos, rond de bosvijver, is er van alles gebeurd. Van een bos kun je niet meer spreken, ook hier is er rigoureus gekapt en uitgedund, zijn er wegen aangelegd en zijn er als ‘showmodel’ twee nieuwe duurzame bosvilla’s geplaatst. Ook hier als doel nog veel meer van deze ‘villa’s’ neer te zetten.
Wat er dit jaar gaat gebeuren? Als je de ronkende verhalen van Wilko op video beluistert is hier een verwarmd binnenbad, een overdekte kinderspeeltuin en komt er een wellness centrum….

Parkservicebijdrage
Het hot item van het afgelopen jaar!
Eind december 2014 viel de nieuwe rekening voor de parkservicebijdrage (PSB) 2015 bij alle Schelebergers in de bus. Voor degenen die inmiddels ongeveer tien jaar hier verblijven op koopgrond een schokkende gebeurtenis, op de rekening stond namelijk te betalen: € 1.660,95 en dat betekende voor sommigen een verhoging van meer dan 100%!
Het bestuur werd gealarmeerd. Contracten zijn nageplozen, een juridisch adviseur in de arm genomen, een financiële commissie aangesteld, lantaarnpalen geteld en een gesprek met de directie aangevraagd om een uitleg over de kosten die thuishoren in de PSB.
Op 9 februari was er een overleg, waarbij Topparken met een kostenoverzicht kwam. Geen inzicht in de werkelijke kosten die genoemd worden onder de PSB, maar een totaalplaatje dat zo was opgesteld dat je toch eigenlijk moest geloven dat ze amper quitte konden draaien..
Het vervolg is u bekend, alle informatie heeft u via mail of op de website kunnen lezen. Er is overleg geweest tussen advocaten, we zijn met een deel van het bestuur met onze advocaat en een delegatie van Topparken met hun advocaat in overleg geweest, er zijn brieven geschreven door onze advocaat en de laatste brief is overduidelijk geweest, wij gaan niet akkoord met de verhoogde PSB!!
Tot de dag van vandaag (eind februari ’16) is er geen antwoord. Maar, hoe er ook door ons (én door collega’s op de andere parken) gerekend wordt, meer dan 1000 euro voor de PSB kunnen wij niet inzichtelijk maken.

Tot en met 2014 zat de vereniging financieel gezien in rustig vaarwater.
In 2015 is dat veranderd door het meningsverschil met de directie van Topparken over de verhoging van de parkservicebijdrage.
Dit veroorzaakte extra flinke extra kosten (huur vergaderzalen, juridisch adviseur, advocaat, extra reiskosten) die maar deels gecompenseerd zijn door een vrijwillige extra bijdrage die door de meerderheid van de leden is betaald.
Het meer werken via mail en website heeft een besparing op kosten van drukwerk en porto opgeleverd.
Voor meer details: zie het financieel verslag.
De Kascontrolecommissie bestaat sinds april 2015 uit de heren van de Hoek, ten Kley, Twigt en Kranendonk.