Dit
jaaroverzicht gaat eerst in op een aantal zaken die de vereniging zelf
betreffen.
Aan het slot komen meer inhoudelijke
zaken aan de orde waaraan het bestuur veel aandacht heeft moeten besteden, met
name de herstructurering van het terrein en de slecht onderbouwde verhoging van
de parkservicebijdrage.
Bestuurszaken
Vlak na de jaarvergadering in 2015 en de herverkiezing van de
voorzitter Jaap van der Linden, werd duidelijk dat onze voorzitter zodanig met
zijn gezondheid kampt, dat hij zich genoodzaakt voelde om zijn functie neer te
leggen. We betreuren dat natuurlijk ten zeerste en hebben hem als adviseur bij
ons bestuur betrokken gehouden.
Reyer Brons deed al veel voor de vereniging en is als interim
voorzitter door het bestuur aangesteld.
Huidige samenstelling:
Reyer Brons (interim voorzitter) (360)
Marinka Vermeer (secr./penningm.) (332)
Overige leden:
Bea Boogaard (168),
Annelies Brons (360),
Peter Claassen (231),
Hans Kooijman (166),
Wim van Zanten (37).
Er zijn vijf bestuursvergaderingen belegd, er is regelmatig vooroverleg
gepleegd en is er veelvuldig mail en telefonisch contact geweest tussen de
bestuursleden onderling.
N.a.v. de perikelen rond de verhoging van de parkservicebijdrage (PSB)
die eind 2014 onverwacht aan sommigen werd opgelegd, werd door het bestuur de
deskundige hulp van een juridisch adviseur mr. Bart Groenenberg ingeroepen.
Toen bleek dat er mogelijke juridische procedures zouden volgen is mr. T. van
Veen, advocaat, ingeschakeld.
Met mr. Van Veen is nauw contact onderhouden, zowel per mail,
telefonisch als ook via verschillende overleggen (5) op zijn kantoor.
Met andere ‘bewonersverenigingen’ van Topparken (die ook met een
vergelijkbare verhoging van de PSB geconfronteerd werden) is contact gelegd. Het
bestuur heeft ontmoetingen gehad met vertegenwoordigers van de verenigingen bij
het Bospark, het Esmeer, de Woudhoeve, de Noordwijkse Duinen, Parc de Soleil en
de IJsselhoeve.
Bij de Woudhoeve was het bestuur vertegenwoordigd bij een bijeenkomst
met ruim 100 bezwaarmakers tegen de verhoogde PSB aldaar.
Communicatie naar de leden
De start
in 2014 van communicatie via mail en website en niet per post is doorgezet in 2015.
In 2015
zijn tussen de 15 à 20 mails met informatie naar de leden gegaan.
Ook is 16
keer een update op de website geplaatst
Er zijn nu
nog maar 3 leden niet bereikbaar per e-mail, deze worden zoveel mogelijk door
een bestuurslid bijgepraat.
Voor de
jaarvergadering van 2016 is afgezien van de productie van een papieren boekje
met de stukken, deze zijn per e-mal verzonden (plus 3 maal per post of koerier)
Ledenvergaderingen
Door de
perikelen rond de verhoging van de parkservicebijdrage (PSB) werd er een extra
vergadering belegd op 7 maart, bezocht door 85 personen en vertegenwoordigers
van andere Topparken.
De
Algemene Vergadering werd gehouden op 4 april 2015, bezocht door 89 leden.
Ledenaantal
Het
ledental is afgelopen jaar behoorlijk gestegen. In het begin van jaar was er
een vertrek van diverse leden na de herstructurering van het terrein, maar
vooral de perikelen rond de PSB hebben een duidelijke groei veroorzaakt.
Aantal leden per 31 december:
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
119 | 109 | 113 | 116 | 119 | 116 | 144 |
Als gevolg
van vertrek door de voortgaande herinrichting van het terrein neemt het aantal leden
begin 2016 weer iets af. Ook zijn enkele leden overleden.
Van degenen
die recent een kavel hebben gekocht mede met het doel een hoog rendement uit
verhuur te halen, zijn slechts enkelen lid van de VVKS geworden.
Overleg met de
directie.
Bij de oprichting van onze vereniging in 2002
werd afgesproken dat er één à twee keer per jaar een overleg zou plaatsvinden
tussen (een vertegenwoordiging van) het bestuur en de directie van Topparken.
Sinds de heer Wilko Becker daar de scepter zwaait gaat dat wat moeizamer.
Over alle veranderingen op het park volgt zelden een mededeling, de
communicatie van de directie richting gasten is bijna nihil.
Naar aanleiding van de PSB problematiek is er op 9 februari een
overleg geweest met als doel inzicht te krijgen in de berekening van de PSB.
Gezien het feit dat deze zaak nu via juridisch steekspel verder wordt gevoerd, is in 2015 afgezien van mondeling overleg.
Gezien het feit dat deze zaak nu via juridisch steekspel verder wordt gevoerd, is in 2015 afgezien van mondeling overleg.
In plaats daarvan is er een mail verzonden met
een aantal punten waar aandacht voor gevraagd werd:
·
Overvolle glas-, plastic- en papierbakken. Ze
worden wekelijks geleegd, maar men gaat er in de zomer meer aandacht aan geven.
·
Wegdek oprijlaan is slecht. Wordt door Rinus regelmatig
gerepareerd is het antwoord.
·
Verzoek gedaan om spiegel bij kruising
Immenweg / Lunterse Bosweg. Topparken zou hier een aanvraag bij de gemeente
voor indienen. Nog steeds niets hiervan
vernomen.
·
Bouwactiviteiten. Vorig jaar al langdurig
besproken. Er is beloofd om de overlast tot het minimum te beperken en in de
zomerperiode zou er niet gebouwd worden. Deze belofte werd gebroken, maar na
diverse klachten zijn de werkzaamheden
tijdens de echte zomerperiode toch gestopt.
Het bestuur zoekt wel contact met het
dagelijks beheer van de Scheleberg/Topparken als er incidentele zaken worden
gemeld.
Een duidelijk voorbeeld hiervan is ‘het gedoe’ rond de permanente bewoning waar een klein aantal Schelebergers mee te maken heeft. De VVKS speelt geen rol in deze zaken tussen de betreffende bewoners en de gemeente, maar draagt wel bij aan onderlinge informatie-uitwisseling.
Toen Topparken strenger wilde zijn dan de gemeente betreffende de ‘oplossingstermijn’, is de VVKS in de bres gesprongen en daar heeft Topparken positief op gereageerd.
Een duidelijk voorbeeld hiervan is ‘het gedoe’ rond de permanente bewoning waar een klein aantal Schelebergers mee te maken heeft. De VVKS speelt geen rol in deze zaken tussen de betreffende bewoners en de gemeente, maar draagt wel bij aan onderlinge informatie-uitwisseling.
Toen Topparken strenger wilde zijn dan de gemeente betreffende de ‘oplossingstermijn’, is de VVKS in de bres gesprongen en daar heeft Topparken positief op gereageerd.
Aan de leden is inmiddels verzocht alle problemen
die men per e-mail meldt bij de Scheleberg/Topparken, in kopie aan het bestuur
te melden. Als een bepaald probleem herhaald opduikt, kan het bestuur (gedocumenteerd)
in actie komen.
Veranderingen op het
terrein
De aanblik van De Scheleberg is in 2015 ingrijpend veranderd.
Eind 2014, begin 2015 werden verschillende mensen die rond het noordelijke kampeerterrein een stacaravan hadden, opgeschrikt met de mededeling dat zij daar weg moesten.
Een nieuwe plek werd aangewezen en bij ontevredenheid over de nieuwe plek kon men uitwijken naar het ’t Gelloo of het Bospark. Het bestuur heeft in sommige gevallen met succes bemiddeld. Ook een chalet is (hoog door de lucht…) verplaatst.
De aanblik van De Scheleberg is in 2015 ingrijpend veranderd.
Eind 2014, begin 2015 werden verschillende mensen die rond het noordelijke kampeerterrein een stacaravan hadden, opgeschrikt met de mededeling dat zij daar weg moesten.
Een nieuwe plek werd aangewezen en bij ontevredenheid over de nieuwe plek kon men uitwijken naar het ’t Gelloo of het Bospark. Het bestuur heeft in sommige gevallen met succes bemiddeld. Ook een chalet is (hoog door de lucht…) verplaatst.
De eerst maanden van 2015 vond een enorme kaalslag plaats in het midden van het terrein.
Dit alles heeft uiteindelijk geresulteerd in een heel nieuw aangelegd terrein met vijvers en nieuwe zogenaamde modules die aangeprezen worden als een fantastische investering. Nog niet alle plaatsen zijn opgevuld, het wachten is op nieuwe kopers/investeerders.
Ook in het oostelijke voorbos, rond de bosvijver, is er van alles gebeurd. Van een bos kun je niet meer spreken, ook hier is er rigoureus gekapt en uitgedund, zijn er wegen aangelegd en zijn er als ‘showmodel’ twee nieuwe duurzame bosvilla’s geplaatst. Ook hier als doel nog veel meer van deze ‘villa’s’ neer te zetten.
Wat
er dit jaar gaat gebeuren? Als je de ronkende verhalen van Wilko op video beluistert
is hier een verwarmd binnenbad, een overdekte kinderspeeltuin en komt er een
wellness centrum….
Parkservicebijdrage
Het hot item van het afgelopen jaar!
Eind december 2014 viel de nieuwe rekening voor de parkservicebijdrage (PSB) 2015 bij alle Schelebergers in de bus. Voor degenen die inmiddels ongeveer tien jaar hier verblijven op koopgrond een schokkende gebeurtenis, op de rekening stond namelijk te betalen: € 1.660,95 en dat betekende voor sommigen een verhoging van meer dan 100%!
Het bestuur werd gealarmeerd. Contracten zijn nageplozen, een juridisch adviseur in de arm genomen, een financiële commissie aangesteld, lantaarnpalen geteld en een gesprek met de directie aangevraagd om een uitleg over de kosten die thuishoren in de PSB.
Op 9 februari was er een overleg, waarbij Topparken met een kostenoverzicht kwam. Geen inzicht in de werkelijke kosten die genoemd worden onder de PSB, maar een totaalplaatje dat zo was opgesteld dat je toch eigenlijk moest geloven dat ze amper quitte konden draaien..
Het vervolg is u bekend, alle informatie heeft u via mail of op de website kunnen lezen. Er is overleg geweest tussen advocaten, we zijn met een deel van het bestuur met onze advocaat en een delegatie van Topparken met hun advocaat in overleg geweest, er zijn brieven geschreven door onze advocaat en de laatste brief is overduidelijk geweest, wij gaan niet akkoord met de verhoogde PSB!!
Tot de dag van vandaag (eind februari ’16) is er geen antwoord. Maar, hoe er ook door ons (én door collega’s op de andere parken) gerekend wordt, meer dan 1000 euro voor de PSB kunnen wij niet inzichtelijk maken.
Het hot item van het afgelopen jaar!
Eind december 2014 viel de nieuwe rekening voor de parkservicebijdrage (PSB) 2015 bij alle Schelebergers in de bus. Voor degenen die inmiddels ongeveer tien jaar hier verblijven op koopgrond een schokkende gebeurtenis, op de rekening stond namelijk te betalen: € 1.660,95 en dat betekende voor sommigen een verhoging van meer dan 100%!
Het bestuur werd gealarmeerd. Contracten zijn nageplozen, een juridisch adviseur in de arm genomen, een financiële commissie aangesteld, lantaarnpalen geteld en een gesprek met de directie aangevraagd om een uitleg over de kosten die thuishoren in de PSB.
Op 9 februari was er een overleg, waarbij Topparken met een kostenoverzicht kwam. Geen inzicht in de werkelijke kosten die genoemd worden onder de PSB, maar een totaalplaatje dat zo was opgesteld dat je toch eigenlijk moest geloven dat ze amper quitte konden draaien..
Het vervolg is u bekend, alle informatie heeft u via mail of op de website kunnen lezen. Er is overleg geweest tussen advocaten, we zijn met een deel van het bestuur met onze advocaat en een delegatie van Topparken met hun advocaat in overleg geweest, er zijn brieven geschreven door onze advocaat en de laatste brief is overduidelijk geweest, wij gaan niet akkoord met de verhoogde PSB!!
Tot de dag van vandaag (eind februari ’16) is er geen antwoord. Maar, hoe er ook door ons (én door collega’s op de andere parken) gerekend wordt, meer dan 1000 euro voor de PSB kunnen wij niet inzichtelijk maken.
Financiën
Tot en met 2014 zat de vereniging financieel gezien in rustig vaarwater.
In 2015 is dat veranderd door het meningsverschil met de directie van Topparken over de verhoging van de parkservicebijdrage.
Dit veroorzaakte extra flinke extra kosten (huur vergaderzalen, juridisch adviseur, advocaat, extra reiskosten) die maar deels gecompenseerd zijn door een vrijwillige extra bijdrage die door de meerderheid van de leden is betaald.
Het meer werken via mail en website heeft een besparing op kosten van drukwerk en porto opgeleverd.
Voor meer details: zie het financieel verslag.
Tot en met 2014 zat de vereniging financieel gezien in rustig vaarwater.
In 2015 is dat veranderd door het meningsverschil met de directie van Topparken over de verhoging van de parkservicebijdrage.
Dit veroorzaakte extra flinke extra kosten (huur vergaderzalen, juridisch adviseur, advocaat, extra reiskosten) die maar deels gecompenseerd zijn door een vrijwillige extra bijdrage die door de meerderheid van de leden is betaald.
Het meer werken via mail en website heeft een besparing op kosten van drukwerk en porto opgeleverd.
Voor meer details: zie het financieel verslag.
De Kascontrolecommissie
bestaat sinds april 2015 uit de heren van de Hoek, ten Kley, Twigt en
Kranendonk.